تولید محتوا سئو شده از طریق NLP(پردازش زبان طبیعی)۲۰۲۰

زمان مطالعه: 9 دقیقه
6K بازدید
تولید محتوا سئو شده از طریق NLP

تولید محتوا سئو شده از طریق NLP یا همان پردازش زبان طبیعی

آیا زمان تولید محتوا برای کاربران به سر رسیده است؟

امروزه به اعتقاد بسیاری از متخصصین دنیای سئو دیگر زمان بهینه سازی یا همان سئو محتوا برای موتورهای جستجو به پایان رسیده و در دنیای سئو مدرن و امروزی شما باید هم ربات‌های گوگل را خوشحال کنید و هم کاربران و شاید این، کار را کمی سخت تر کند زیرا که شما در گذشته فقط باید کاربر را راضی می‌کردید ولی امروزه باید هر دو را راضی نگه دارید.

در یکی از کنفرانس‌های شرکت بزرگ MOZ (یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه سئو در کل دنیا) آقای  Ruth Burr Reedy در سخنرانی ای که در این کنفرانس داشت درباره این صحبت کرد که ربات‌های گوگل چگونه می توانند به وسیله پردازش زبان طبیعی، محتوا را درک می‌کنند ! ! !

که ما در مقاله امروز آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام قصد داریم تا درباره آینده تولید محتوا بر اساس پردازش زبان طبیعی از زبان Ruth Burr Reedy صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید برای ربات‌ها بر اساس پردازش زبان طبیعی تولید محتوا کنیم؟

چرا باید برای روباتهای گوگل بنویسیم

شاید این موضوع کمی پیچیده باشد ولی در این موضوع شک نداریم که دنیای سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو رشد بسیار عجیب و غریبی دارد و شما را به یاد فیلم سریع و خشن میاندازد. ولی همانطور که شاهد بودیم در همین سال ۲۰۱۹ میلادی تغییرات بسیار زیادی را در الگوریتم‌های گوگل دیدیم و علاوه بر آن روزانه تغییرات زیادی در هسته مرکزی گوگل اتفاق میافتد که شاید خیلی از افراد از آن بی خبر هستند طبق، یکی از مقالاتی که منتشر شده است روزانه تقریبا ۹ آپدیت در الگوریتم‌ها اتفاق میافتد.که در مدت ۱ سال تقریبا ۳۲۳۴ آپدیت در هسته گوگل اتفاق میافتد که بسیار عجیب است.

و با توجه به این تغییرات باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که تمام این تغییرات موجب می‌شود که هر روز درک ربات‌های گوگل بیشتر شود و باید از همین امروز به فکر این باشیم که طوری محتوا را بنویسیم که هم برای کاربران قابل قبول باشد و هم ربات‌های گوگل درک بیشتری نسبت به محتوای شما داشته باشند. البته نباید بترسید زیرا محتوایی که درک آن برای ربات‌های گوگل راحت تر باشد محتوای ساده‌تری است.

تاثیر هوش مصنوعی در الگوریتم‌های گوگل

امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی هر روزه شاهد این هستیم که تاثیر آن در الگوریتم‌های هوش مصنوعی بیش از پیش حس می‌شود و شما تاثیرات مثبت تری در این موتور جستجو مشاهده می‌کنید و NLP همان پردازش زبان طبیعی یکی از حوزه‌های هوش مصنوعی است که گوگل از این علم برای تشخیص و درک محتوا استفاده می‌کند.

که در ادامه تاثیر تولید محتوا بر اساس NLP یا همان پردازش زبان طبیعی را بیان خواهیم کرد و شما اگر بر این اساس تولید محتوا کنید ربات‌های گوگل محتوای شما را بهتر تشخیص می‌دهند که در نهایت منجر می‌شوید رتبه بهتری در موتور جستجوی گوگل بدست آورید.

گوگل هزینه بسیار زیادی برای فهمیدن محتوای شما می‌کند؟

شاید شما ندانید ولی گوگل برای درک و تجزیه و تحلیل محتوای ما تلاش بسیار زیادی می‌کند. زمان، انرژی و هزینه زیادی برای این کار صرف می‌شود که در اصل این هزینه‌ها بیشتر بر روی تطبیق عصبی (neural matching) و پردازش زبان طبیعی انجام می‌شود (natural language processing) که می‌تواند انقلاب بزرگی در دنیای سئو ایجاد کند.

چرا گوگل این همه هزینه می‌کند؟

این سیر تحول در گوگل شاید زمان ببرد ولی نکته اصلی ای که گوگل روی آن حساس است این موضوع است، که زمانی که یک کاربر جستجو می‌کند گوگل سعی می‌کند تا هدف این کاربر را از این جستجو متوجه شود ولی خوب با توجه به اینکه رشد بسیار زیادی در این موضوع داشته است هنوز در بسیاری از موارد همچنان درک کاملی از قصد کاربر از جستجو ندارد و علت این حساسیت این است که این موضوع یکی از اصلی‌ترین راهکارهای کسب درآمد گوگل است.

مثال:

اگر بخواهیم مثالی در این مورد بیان کنیم که بیشتر این موضوع را درک کنیم می‌توانیم به برنامه‌های تلویزیونی اشاره کنیم که شاید شما بخشی از این برنامه‌ها را دیده باشید و اسم آن برنامه را فراموش کرده باشید و قصد داشته باشید تا با جستجو در گوگل نام آن برنامه را متوجه شوید، این دقیقا زمانی است که احتمال دارد گوگل متوجه منظور شما نشود زیرا شما هیچ نام و مشخصاتی از آن برنامه را نمی‌دانید و گوگل نیز تلاش می‌کند با تحلیل محتوای شما توسط NLP یا همان پردازش زبان طبیعی بیشتر متوجه منظور شما شود.

چگونه محتوایی بنویسیم که گوگل بهتر بفهمد؟

تولید محتوا سئو شده از طریق NLP محتوایی که گوگل بهتر میفهد

امروز در این مقاله از آکادمی راه دی ام قصد داریم تا یک تکنیک را معرفی کنیم که هیچ کس درباره آن حرف نزده است شاید این تکنیک اسم خاصی نداشته باشد ولی در زبان انگلیسی به نام Salience Entities

که اگر بخواهیم آن را به زبان فارسی ترجمه کنیم می‌توانیم بگوییم برجستگی موجودیت‌ها که شاید کمی مفهوم آن گنگ باشد، ولی نگران نباشید قرار است به صورت کامل و مفصل آن را توضیح دهیم تا شما به آن اشراف کامل پیدا کنید.

مفهوم Salience Entities چیست؟

برای اینکه مفهوم Salience Salience را بهتر متوجه شویم در ابتدا این واژه را به دو بخش تقسیم می‌کنیم و جداگانه هر کدام را توضیح می‌دهیم تا بهتر آن را متوجه شویم.

Salience (برجستگی)

یک روش برای برجسته کردن کلمات است تا شما بتوانید بهتر به موتور جستجو بفهمانید که اگر کاربری دقیقا موضوع محتوای مورد نیاز خود را نمی‌دانست، بتواند المان‌ها، کلمات، مکان‌ها و موارد دیگری که مربوط به آن موضوع است را پیدا کند.

به زبان دیگر شما کلیدهای قصد کاربر از جستجو را به گوگل بدهید تا زمان جستجو، گوگل شما را به کاربر نمایش دهد.

entity (موجودیت‌ها)

در این جا منظور از موجودیت ها، مکان‌ها، اعداد و مثال‌هایی از این نظیر هستند و گوگل متوجه می‌شود که این مقادیر یا موجودیت‌ها ربط زیادی با کلمه کلیدی ما دارد و ما می‌توانیم به وسیله این کار با NLP ارتباط مستقیم برقرار کنیم.

چگونه تولید محتوا سئو شده از طریق NLP انجام دهیم؟

با استفاده از تکنیکی که در بالا به آن اشاره کردیم می‌توانیم تولید محتوا سئو شده از طریق NLP انجام دهیم شاید از خود بپرسید چگونه؟

جواب بسیار ساده است و ما در این قسمت با طرح یک مثال می‌توانیم به سادگی این کار را به شما اموزش دهیم.

مثال:

فرض کنید قصد دارید یک مقاله درباره طرز تهیه کیک شکلاتی تولید کنید حال قصد داریم ببینیم که چگونه باید به ربات‌های گوگل بفهمانیم از طریق NLP تمام محتوا را متوجه شوند. با توجه به تکنیک بالا باید یک سری کلمات را که مرتبط با محتوا هستند را برجسته تر کنیم که اگر به سایت شرکت‌های بزرگ در حوزه سئو و بهینه سازی مثل HUBSPOT-MOZ و سایتهایی از این دست نیز توجه کنید از همین تکنیک استفاده می‌کنند یعنی اگر برگردیم به مثال خودمون باید کلماتی چون شکر، پودر کیک، دمای ۲۵۰ درجه فارنهایت، شیر و کلماتی از این دست که ربط به پخت کیک شکلاتی دارند را برجسته کنیم که یکی از معقول‌ترین روش ها استفاده از فونت بولد است که این کار به ربات‌های گوگل نشان می‌دهد که این کلمات ربط مستقیم با کلمه کلیدی و محتوای ما دارد و باعث می‌شود تا گوگل بیشتر محتوا را متوجه شود.

در این مقاله قصد داریم تا با بیان تکنیک‌های مختلف به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید به ربات‌های گوگل محتوای خود را بفهمانید ( تولید محتوا سئو شده از طریق NLP ) که تکنیک بالا یکی از بهترین روش‌ها است ولی نکات دیگری نیز باید رعایت شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

البته خوشبختانه چند ابزار وجود دارند که شما می‌توانید از طریق این ابزارها بهتر متوجه شوید که پردازش زبان طبیعی چگونه محتوا را تحلیل می‌کند.

  1. IBM  ابزار پردازش زبان طبیعی IBM
  2. Google ابزار پردازش زبان طبیعی Google

در اصل کاری که شما با تکنیک‌های مختلف انجام می‌دهید نشان دادن عمق محتوا به ربات‌های موتورهای جستجو است.

گوگل کلود تولید محتوا سئو شده از طریق NLP

کم شدن فاصله ذائقه موتورهای جستجو و کاربران

شاید در ابتدا فکر کنید که امروزه قرار است هم برای کاربران بنویسیم و هم موتورهای جستجو ولی نکته بسیار مهم در این باره این است که ذائقه این دو به هم بسیار نزدیک شده است و شما اگر تکنیک یا همان قلق تولید محتوا را متوجه شوید به راحتی می‌توانید محتوایی تولید کنید که هر دو از آن راضی باشند. و در تمام مراحل تکنیک برجسته کردن ورودی‌های اصلی یا همان موجودیت‌ها را فراموش نکنید.

نکات بسیار مهم برای تولید محتوا سئو شده از طریق NLP

  • جملاتی کوتاه و ساده

سعی کنید از جملات بسیار ساده و کوتاه برای بیان هر مفهوم یا موضوع استفاده کنید و از نوشتن جملات طولانی و ثقیل(سنگین) به شدت دوری کنید زیرا که هم کاربران این روش را دوست ندارند هم ربات‌ها!!

  • خلاصه نویسی

اگر در تولید محتوا بسیار دقیق و با جزییات می‌نویسید سعی کنید این عادت خود را ترک کنید زیرا با این وجود که جزییات می‌تواند باعث جامع‌تر بودن یک مقاله شود ولی امروزه  کاربران هم به دنبال محتوایی هستند که به صورت ساده و کوتاه یک مفهوم را به آن‌ها انتقال دهد پس سعی کنید به زبان بسیار ساده و کوتاه مفهوم را انتقال دهید.

اگر جملات طولانی و ثقیل بنویسید ربات‌ها بیش از حد زمان می‌گذارند تا محتوای شما را متوجه شوند و همین می‌تواند یک امتیاز منفی برای شما باشد.

  • سؤالات را سریع پاسخ دهید

معمولا افرادی که در حوزه بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنند سعی می‌کنند طبق یک قانون کاربر را همراه خود تا انتها برای جواب یک سؤال بیاورند و تحقیقات نشان داده که صبر کاربر خیلی سریع تمام می‌شود و نباید زیاد کاربر را منتظر بگذارید.

برای مثال اگر محتوایی درباره تولید کیک شکلاتی می‌نویسید و سؤالی را مطرح می‌کنید که مثلا دمای مناسب برای پخت کیک شکلاتی چند درجه است بعد از ُآن نگویید که قبل از جواب سؤال بگذارید داستانی از کیک‌های شکلاتی مادربزرگم تعریف کنم!!!

خیلی سریع جواب کاربر را بدهید، تحقیقات نشان داده کاربران محتوایی را بیشتر می‌پسندند که جواب سؤالات آن ها را خیلی صریح و سریع بدهد و آن ها را منتظر نگذارد.

و همین موضوع نیز یکی از فاکتورهایی است که کمک می‌کند ربات‌های گوگل محتوای شما را بهتر بفهمند. پس فاصله بین نکات کلیدی در محتوایتان قرار ندهید.

همانطور که اشاره کردیم؛ صریح و درست جواب دادن به سؤالات نیز یکی از مهمترین شاخص‌ها است و شما باید آن را رعایت کنید و قصد دارم تا با بیان مثالی شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنم.

مثال:

وقتی سؤالی را درباره دمای مناسب پخت کیک شکلاتی در بدنه متن خود قرار می‌دهید نمی‌توانید به کاربران بگویید که به مقدار کیک و عوامل بسیار دیگری بستگی دارد و باید جواب صریحی به کاربر بدهید زیرا ربات‌های گوگل نیز مانند کاربران این روش را بیشتر می‌پسندند. پس می‌توانید بگویید، دمای مناسب برای این پخت کیک شکلاتی بین ۳۲۵ تا ۴۲۵ درجه است که بستگی به عوامل مختلفی دارد.

این جواب مورد پسند کاربران و ربات‌های موتور جستجو است.

  • منظور اصلی خود را در انتهای محتوا دفن نکنید.

خیلی از افراد سعی می‌کنند نکات اصلی را در انتهای مطلب یا همان محتوای خود قرار دهند. بر خلاف باور خیلی از افراد این روش یکی از بدترین روش‌های ممکن برای تولید محتوا است. پس سعی کنید تا نکات و موضوع اصلی محتوای خود را در همان ابتدا بیان کنید تا کاربر سریع‌تر جواب خود را دریافت کند و در ادامه به توضیح و اثبات موضوعی که بیان کرده‌اید بپردازید.

  • محتوای خود را با تگ‌های هدینگ مرتب کنید.

امروزه در خیلی از محافل سئو و بهینه سازی سوالی مطرح می‌شود که از اساس مشکل دارد و آن سؤال اینست که باید از چند تگ هدینگ در محتوا استفاده کنیم؟

یکی از راهکارهایی که هم کاربران و هم ربات‌های گوگل راحت‌تر می‌توانند موضوع را تفکیک و دسته بندی کنند تا درک آن محتوا راحت تر شود استفاده از تگ‌های هدینگ است. هر چقدر بتوانید بیشتر از این امکان استفاده کنید محتوای شما بهتر درک و دیده می‌شود. پس سعی کنید تا به بهترین شکل ممکن محتوای خود را مرتب کنید.

جان مولر در سری‌های آموزشی گوگل، ۲ نکته برای بهود محتوا پیشنهاد کرده است. یکی از این نکات مرتبط به استفاده درست از تگ هدینگ است که این مقاله را نیز به زودی در آکادمی راه دی ام قرار خواهیم داد.

  • سعی کنید غلط املایی و دستوری نداشته باشید.

غلط‌های املایی و دستوری

سعی کنید در محتواهایی که منتشر می‌کنید به هیچ وجه غلط املایی و دستوری نداشته باشید زیرا شاید فکر کنید گوگل برای این موضوع ارزشی قائل نشود ولی بی شک NLP یا پردازش زبان طبیعی این موضوع را متوجه می‌شود و اگر قصد دارید ربات‌های گوگل محتوای شما را بهتر بفهمند و امتیاز بیشتری به آن بدهند سعی کنید این نکته  را فراموش نکنید.

البته ابزارهایی رایگانی نیز به صورت آزمایشی برای بهتر فهمیدن NLP وجود دارند که در این مقاله این ابزارها یعنی ابزار NLP شرکت IBM و پروژه Google Cloud معرفی شدند و شما میتوانید با مراجعه به این ابزارها و قرار دادن محتوای خود در آن این محتوای متنی را آنالیز کنید تا بفهمید گوگل به وسیله یادگیری ماشین با استفاده از چه مدلی محتوای شما را درک میکند و با استفاده از این ابزار میتوانید متوجه شوید چگونه میتوانید محتوای خود را غنی تر کنید و از طرفی گوگل بهتر ان را متوجه شود.

ما در آکادمی راه دی ام این ابزارها را  آزمایش کردیم ولی متاسفانه از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنند. ولی با آزمایش یک متن به زبان انگلیسی متوجه شدیم که این ابزارها کارایی بسیار زیادی دارند که امیدواریم به زودی این قابلیت برای زبان فارسی نیز در اختیار کاربران قرار بگیرد و بتوانیم محتوای فارسی در دنیای وب را بهینه کنیم.

آینده سئو با NLP :

با وجود اینکه NLP فرمول خاصی برای کسب ترافیک و رتبه بهتر در موتور جستجوی گوگل ندارد؛ ولی با وجود ساختاری که این ابزار یادگیری ماشین دارد میتوانیم بگوییم که بی شک با این استدلال که محتوا پادشاه است؛ قسمت بزرگی از آینده سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو در گرو این قابلیت فوق العاده است. بعد از آزمایش‌های فراوان مدل های مختلف NLP، به شما کمک میکند تا محتوایی بنویسید که گوگل آن را بهتر درک کند و همین باعث میشود تا شما بتوانید رتبه بهتری کسب کنید.

ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام سعی کردیم در این مقاله نکاتی که باعث می‌شود تا شما محتوایی تولید کنید که بر اساس NLP یا همان پردازش زبان طبیعی باشد را به شما آموزش دهیم. پس سعی کنید تا نکات فوق را در تولید محتوا سئو شده بر اساس NLP را رعایت کنید تا رتبه بهتری در گوگل کسب کنید.

امیدوارم از مطالعه مقاله فوق لذت برده باشید. لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر علاقه‌مندان در میان بگذارید.

۴.۲/۵ - (۱۷ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست