بازاریابی محتوا را به بخشی از DNA خود تبدیل کنید

زمان مطالعه: 8 دقیقه
4K بازدید
بازاریابی محتوا را به بخشی از DNA خود تبدیل کنید

اهمیت بازاریابی محتوا

شاید پس از دیدن عنوان این مقاله اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، اهمیت بازاریابی محتوا است و واقعا اینکه بازاریابی محتوا از تولید محتوا اهمیت بیشتری دارد بر کسی پوشیده نیست و امروزهِ کسب و کارها برای اینکه به موفقیت دست یابند باید بازاریابی محتوا را به بخشی از DNA کسب و کارشان تبدیل کنند.

بازاریابی محتوا چیست؟

شاید این جمله رو شنیده باشید که “محتوا پادشاه است” ولی نکته اینجاست که تولید محتوا، حالا به هر صورتی به تنهایی کافی نیست زیرا که شاید خیلی از افراد دنیای وب از محتوای شما خبری ندارند و بی شک برای اینکه دیده شوید نیاز دارید تا کمی درباره بازاریابی محتوا بدانید و کمی از رقبا فاصله بگیرید تا با بازاریابی محتوا ترافیک قابل توجهی را به سمت خود هدایت کنید و با استفاده از مدل‌های مارکتینگ همانند مدل Customer Journey بتوانید ترافیک هدایت شده را به مشتری و سپس به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

تعریف بازاریابی محتوا :

طبق تعریف contentmarketinginstitute  که یکی از بزرگترین مرجع‌های دنیای محتوا و استراتژی های مرتبط با ان است بازاریابی محتوا بعنی یک بازاریابی استراتژی محور که هدف و تمرکز آن بر تولید، نشر و توزیع محتوای با ارزش، مرتبط و مستمر برای جذب و هدایت ترافیک، و مهم تر از همه هدف گرفتن مخاطبان خاص.

این تعریف شاید به صورت کامل تمام جوانب این مفهوم دنیای مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ را در بر میگیرد و کاملا میتوان در این چند جمله اهمیت بازاریابی محتوا را نیز متوجه شد.

البته نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بازاریابی محتوا کمک بسیار زیادی به Brand Awareness یا آگاهی از برند میکند.

به طور سنتی اکثر شرکت‌ها زمانی به محتوا به عنوان یک متن ساده که توسط بخش مارکتینگ تولید شده است نگاه می‌کنند(البته این یک نگاه جهانی است و در ایران متاسفانه شاید در ۹۰ درصد شرکت‌ها و کسب و کارها اصلا بخش بازاریابی وجود ندارد که اصلا قرار باشد محتوایی تولید شود.) ولی خوب امیدواریم نگاه مدیران ایرانی آنقدری گسترده شود که اهمیت حضور بخش مارکتینگ یا همان بازاریابی (بازاریابی به معنای درست، که در این تعریف بخش بازاریابی فقط به معنای استخدام تعدادی ویزیتور نیست) را متوجه شوند و این بخش را راه اندازی کنند.

همانطور که اطلاع دارید امروزه دنیای مارکتینگ و به طبع ان دنیای دیجیتال مارکتینگ با رشد دنیای دیجیتال و اینترنت هر روز در حال رشد و پیشرفت است و شما باید سعی کنید بر این موج سوار شوید.

و در این بین با توجه به این رشد و پیشرفت، قیف فروش (یکی از مدل‌‌های بررسی و آنالیز در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که به متخصصان کمک می‌کند تا یک شمای کلی از مسیر یک کاربر از لحظه آشنایی تا تبدیل شدن به یک مشتری وفادار داشته باشند و با پیش بینی رفتار کاربران بتوانند نیازهای افراد مختلف را برطرف کنند و در نهایت به نتیجه مطلوب که در نظر دارند دست یابند.) نیز تکامل بسیار زیادی داشته است و باید طرز تفکر سنتی را کنار بگذاریم و به شکلی دیگر به قضیه بازاریابی محتوا بنگریم تا بخش بازاریابی محتوای شما تبدیل به بخشی از DNA کسب و کار شما تبدیل شود و همه ارکان تشکیل دهنده شرکت یا کسب و کار شما در بازاریابی محتوا نقش داشته باشند و این قسمت به بخشی جدا نشدنی از کسب و کار شما تبدیل شود.

در این مقاله از سری مقالات اکادمی راه دی ام قصد داریم تا شما را با ۳ راهکار بسیار ساده آشنا کنیم که بتوانید بازاریابی محتوا را به بخشی از DNA کسب و کار خود تبدیل کنید پس تا انتها با ما همراه باشید.

تبدیل بازاریابی محتوا به بخشی از DNA کسب و کار

ما در این قسمت ۳ راهکار بسیار مشخص را برای شما بیان خواهیم کرد تا شما هم هر چه سریعتر اقدام کنید.

۱-از ایده‌ها و دیدگاه‌های همه افراد مشغول در شرکت یا کسب و کارتان برای بهبود بازاریابی محتوا استفاده کنید.

معمولا این اتفاق در شرکت‌های تازه تاسیس و کوچک بیشتر به چشم میخورد زیرا که افراد در شرکت‌های کوچک سعی می‌کنند تا با کمک به یکدیگر اهداف شرکت را پیش ببرند و همین موضوع باعث می‌شود تا در کنار یکدیگر راندمان بیشتری داشته باشند و زمانی که قرار است بازاریابی محتوا انجام شود همه دیدگاه‌ها مورد بررسی قرار میگرد به طور مثال در شرکت‌های که معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ نفر مشغول به فعالیت هستند افرادی که در بخش فروش و خدمات پس از فروش مشغول هستند بخش مارکتینگ را بر عهده دارند و همین موضوع می‌تواند باعث رشد شود چر اکه به طور مثال افرادی که در Customer Service مشغول به کار هستند با تمام سؤالات و انتقادات کاربران آشنا هستند و همین باعث می‌شود که این افراد بدانند که چه محتوایی باید تولید کنند. و همین باعث موفقیت پروژه بازاریابی محتوا در این شرکت‌ها می‌شود.

ولی زمانی که شرکت ها بزرگ می‌شوند تمام این بخش ها از یکدیگر جدا می‌شوند و افراد مشغول در قسمت مارکتینگ اطلاعات زیادی از دغدغه‌ها و نیاز کاربران ندارند.

در این بخش قصد داریم تا به شما نشان دهیم که دقیقا استفاده از دیدگاه‌های بخش ‌های مختلف چقدر می‌تواند به موفقیت شما در بازاریابی محتوا کمک کند.

  • بخش فروش (Sale)
  1. میدانند چه چیزی میتواند باعث شود تا مشتریان محصول شما را خریداری نکنند.
  2. میدانند که معمولا افراد قبل از خرید محصول شما چه سؤالی دارند.
  3. داشتن اطلاعات دقیق درباره مخاطبان هدف شما.
  • خدمات مشتریان (Customer Service)
  1. لیست دقیقی از سؤالاتی را دارند که مشتریان دقیقا بعد از خرید محصول شما دارند.
  2. آنها دقیقا میدانند که چه عواملی می‌تواند باعث شود تا مشتریان از شما راضی باشند.
  • مدیران مجموعه
  1. آن‌ها تصویری از اهداف و مخاطبان اصلی شما دارند.
  2. آن‌ها میدانند که دقیقا محصول یا خدمات شما به چه عنوانی برای مخاطبان یا مشتریان میتواند هدفمند باشد

و همین مثالها شاید به شما نشان دهد که استفاده از همه ایده‌ها و دیدگاه‌های افراد فعال در همه حوزه‌ها میتواند به شما در بازاریابی محتوا کمک بسیاری کند. پس اولین راهکار برای تبدیل بازاریابی محتوا به DNA کسب و کارتان را با هم بررسی کردیم.

و در آخر یک تحقیق در سایت مدرسه کسب و کار هاروارد منتشر شده و تخمین زده شده است که ۷۰ درصد محتوایی که در بخش مارکتینگ تولید و بازاریابی می‌شود موجب تکرار خرید نمی شود و همین آمار نشان میدهد که چقدر این راهکار می‌تواند برای شما و کسب و کارتان راهبردی باشد.

۲-به غیر از افراد بخش بازاریابی دعوت کنید تا در تولید محتوا به شما کمک کنند.

شاید در ذهن خود تصور کنید که این راهکار با راهکار اول تفاوتی ندارد ولی اگر کمی دقت کنید در بخش اول به شما پیشنهاد شد تا از دیدگاه همه افراد مجموعه مشغول در کسب و کارتان در بازاریابی و تولید محتوا استفاده کنید. ولی در این قسمت به شما پیشنهاد می‌شود که از همه افراد و متخصصین مجموعه خود در تولید محتوا استفاده کنید.

حال سؤال اینچاست که این کار چه کمکی به بازاریابی محتوا می‌کند؟

مطمئنا مشتریان شما علاقه دارند تا درباره شما و برندتان بشتر بدانند و شما باید سعی کنید در بخش بازاریابی محتوا تا به این نیاز پاسخ دهید ولی نکته اصلی اینست که نباید از یک دیدگاه خطی در تولید و بازاریابی محتوا استفاده کنید و تلاش کنید تا افراد مختلف در مجموعه شما تولید محتوا کنند زیرا برای مشتریان هدف شما نیز لذت بخش است تا دیدگاه تمام افراد مشغول در شرکت یا کسب و کار شما را بدون تعصب بدانند.

و شما در همین راستا می‌توانید از این روش استفاده کنید و سعی کنید فقط محتوای دستورالعمل گونه و ساختار محصول یا خدماتتان تولید نکنید و با سپردن تولید محتوا به تمام کارمندان خود بازاریابی محتوا را بهبود دهید.

ولی فراموش نکنید در ابتدا این افراد را به مخاطبانتان معرفی کنید تا بدانند که صدای برند شما را از زبان چه کسی می‌شنوند و علاوه بر این سعی کنید بدون اینکه در ساختار اصلی محتوای تولید شده دست ببرید این محتوا را از لحاظ دستوری حتما ویرایش کنید تا استاندارد‌ها در آن  رعایت شود.

به هیچ وجه محتوای تولید شده از سمت تیم مارکتینگ را متوقف نکنید تا کاربران از یک سبک خسته نشوند.

۳-تعریفتان از محتوا را گسترش دهید.

یکی از راهکارهایی که شما بتوانید بازاریابی محتوا را بخشی از سبک و DNA کسب و کار خود تبدیل کنید این است که تعریف و باورتان نسبت به محتوا را گسترش دهید. شاید بپرسید این به چه معناست؟ و منظور از گسترش دادن تعریف از محتوا چگونه میتواند اتفاق بیافتد؟

این راهکار به این معناست که شما سعی کنید تا از خلاقیت و دیدگاه‌های بهتر و متفاوت‌تری در تولید محتوا استفاده کنید تا نتیجه بهتر بگیرید و گرنه اکثر کسب و کارها از روش‌های معمول برای تولید و بازاریابی محتوا استفاده میکنند، حالا شما باید چه کار متفاوتی انجام دهید تا خاص تر جلوه کنید و سریعتر به نتیجه برسید؟

نگران نباشید با مثالهایی که در ادامه خواهیم زد کاملا متوجه خواهید شد که منظور از گسترش دادن مفهوم شما از بازاریابی محتوا به چه معناست و چگونه باید آن را بسط و گسترش دهید و در این راه باید از چه ابزارهایی باید استفاده کنید.

بی شک تولید محتوا در ساختار مقاله و وایت پیپر‌ها (به محتوایی گفته می‌شود که در قالب مقاله تولید می‌شود و هدف از تولید این مقاله بررسی یک مشکل خاص و برطرف کردن آن است که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.) تاثیر بسزایی در موفقیت شما و کسب و کارتان دارد ولی اگر کمی با دقت‌تر به این موضوع بنگریم متوجه می‌شویم که ابزارهای بسیار دیگری نیز وجود دارد که شما با استفاده از این اهرم‌ها می‌توانید ترافیک بسیار زیادی را متوجه کسب و کار خود کنید که این ابزارهای عبارتند از:

  1. ایمیل
  2. ویدیو
  3. شبکه‌های اجتماعی

هستند که به صورت کامل و جامع در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه با داشتن خلاقیت از این ابزارها کمک بگیرید.

  • ایمیل

استفاده از روش ایمیل مارکتینگ بر خلاف باور خیلی از مارکترها تاثیر بسیار زیادی در افزایش فروش و ارتباط شما با مخاطبان و مشتریانتان می‌شود (متاسفانه هنوز حق مطلب درباره ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی در ایران ادا نشده است.) و شما می‌توانید با چاشنی کردن ایده و خلاقیت به کمپین‌های خود نتیجه قابل توجهی بدست آورید.

برای مثال افراد زیادی از قالب‌های آماده و جذابی که سرویس ‌های ایمیل مانند MailChimp ارائه میدهد استفاده میکنند ولی شما باید با توجه به نوع کسب و کارتان و بررسی و آنالیز متوجه شوید از چه سبک ایمیل‌هایی باید استفاده کنید و از همه مهم‌تر که چگونه برای مخاطبان و یا مشتریان خود ایمیل ارسال کنید که بهترین راهکار بری پیدا کردن بهترین روش، نظرسنجی کردن از تمام اعضای مجموعه است. که در راهکارهای اول و دوم به صورت کامل درباره ان صحبت کردیم.

برای درک کامل میتوانیم با بیان چند مثال این موضوع را به صورت کامل متوجه شویم:

  • یک مشتری چه حسی خواهد داشت اگر از مدیرعامل یک مجموعه ایمیل دریافت کند؟
  • یک مشتری چه حسی خواهد داشت اگر از تیم مهندسی محصول شما یک ایمیل دریافت کند؟

همین مثال‌ها می‌تواند ایده‌ها و خلاقیت‌هایی است که ذهن شما را کمی نسبت به این موضوع روشن‌تر کند.البته المان‌های زیادی وجود دارد تا شما بتوانید با کاربران خود درگیر شوید و همیشه در ارتباط باشید.

  • ویدیو

امروزه ویدیو مارکتینگ یکی از روش‌های رایج و حرفه‌ای برای جذب مشتری است و خیلی از کسب و کارها برای کسب مقداری از ترافیک موجود در دنیای وب از تولید محتوای ویدیویی استفاده میکنند  ولی یکی از روش‌های فوق العاده خلاقانه که امروزه استفاده می‌شود ویدیوهایی است برای تشکر از کاربر که معمولا ۲۰ ثانیه هستند و این ایده‌های جذاب در ویدیو مارکتینگ باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.

و شما می‌توانید از این ابزار قدرتمند (ویدیو مارکتینگ) در راستای موفقیت بازاریابی محتوا استفاده کنید. و احساس میکنم از جایی که امروزه همه به ارزش ویدیو مارکتینگ آگاهی کامل دارند نیازی نیست تا بیشتر درباره آن صحبت کنیم.

  • شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزارهای مارکترها از گذشته تا به امروز است و قدرت این دنیای شگفت انگیز را به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد ولی استفاده اصولی و درست از این ابزار نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و شما باید به این دنیا تسلط کافی داشته باشید تا بتوانید نتیجه مطلوب و مورد نظر خود را بگیرید.

یکی از راهکارهای موفقیت در این حوزه آنالیز و بررسی صفحات رقبا است و شما تحلیل و بررسی رقبا متوجه شوید به طور مثال چگونه محتوایی تولید می‌کنند یا اینکه در چه بازه زمانی محتوا خود را منتشر می‌کنند؟ در نتیجه شما سعی میکنید با تقلید از رقبا به نتیجه مورد نظر نزدیک و نزدیک تر شوید و یعنی در اصل تحلیل رقبا یکی از بهترین روش‌ها است.

ما در این مقاله سعی کردیم تا به شما نشان دهیم که چگونه بازاریابی محتوا را با DNA خود گره بزنید و امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

لطفا نظرات و تجربیات خود را در حوزه بازاریابی محتوا با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۷ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست