اهمیت محتوا در دنیای سئو

زمان مطالعه: 12 دقیقه
4K بازدید
اموزش تولید محتوا در سئو

نقش محتوا در دنیای سئو :

ما در دنیای سئو فاکتورهای بسیار زیادی را باید مد نظر بگیریم تا بتوانیم رتبه های اول را بدست آوریم ولی همانطور که در قسمت اصلی درباره لینک ها صحبت کردیم و با هم مرور کردیم که لینک ها را میتوان اصلی ترین عامل رتبه بندی در دنیای سئو محسوب کرد که بی شک اگر شما بتوانید یک لینک بیلدینگ قوی و با اعتبار طراحی و پیاده سازی کنید قطعا نتایج خوبی به دست خواهد آورد.

نکته بسیار مهم درباره لینک بیلدینگ اینجاست که هر چقدر این موضوع طبیعی تر باشد، تاثیر بیشتری بر روی اعتبار سایت شما خواهد داشت و برای اینکه بتوانید به صورت طبیعی لینک های ورودی با کیفیتی داشته باشید نیاز دارید تا محتوای با کیفیتی نیز تولید و منتشر کنید در همین راستا در این قسمت از آموزش مقدماتی سئو SEJ قصد داریم تا شما را با نقش محتوای مناسب و با کیفیت آشنا کنیم.

محتوا چیست؟

داشتن تعریفی یکپارچه و دقیق برای محتوا در دنیای سئو تقریبا غیرممکن است. اما بعضی از متخصصین بزرگ سعی کرده اند تا تعاریف مختلفی که اکثر بازاریابان محتوا در سراسر دنیا درباره این مفهوم دارند را جمع آوری و در یک مقاله گردآوری کرده کرده‌اند که به مرور این تعاریف مختلف ماهیت کلی و درستی را در ذهن شما شکل خواهد داد.

محتوای بهینه شده چیست؟

محتوای بهینه شده چیست؟

گوگل بی شک بزرگترین موتور جستجوی دنیا است و روزانه ۳.۵ میلیارد جستجو در این موتور انجام میشود که عددی بسیار زیاد و شگفت انگیز است و ما در قسمت دوم آموزش مقدماتی سئو به ۷ غول دنیای جستجو یا همان موتورهای جستجو اشاره کردیم که گوگل با اختلاف در صدر جدول موتورهای جستجو قرار دارد.

حال برای اینکه بتوانید در موتورهای جستجو و در اولویت رتبه های بالای موتور جستجو گوگل قرار بگیرید باید نسبت به اصول بهینه سازی این موتور آشنا باشید. یکی از اصلی ترین این اصول، همان تولید محتوای بهینه شده است تا گوگل و دیگر Search Engine هاهم بتوانند بهتر محتوای شما را درک کنند.

تولید محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو اصول و شاخص های بسیار زیادی دارد که در ادامه این آموزش بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

نکته بسیار مهمی که باید قبل از فهمیدن اصول محتوای بهینه شده بدانیم این است که اصلا چرا باید محتوا را بهینه کنیم؟

  • جواب این سؤال را میتوانیم در قسمت موتورهای جستجو چگونه کار میکنند در بلاگ گوگل پیدا کنیم.

هدف گوگل از راه اندازی موتور جستجو :

مردم در سراسر دنیا برای پیدا کردن اطلاعات در مورد موضوعات مورد نیاز و یا علاقه مندی های خود به موتورهای جستجو مراجعه میکنند و همین اطلاعات ممکن است موجب شود تا کاربران تصمیم های مهمی اتخاذ کنند. گوگل این موضوع را خوب میداند که مردم به این موتور جستجو اعتماد دارند و به همین دلیل از آن استفاده میکنند. در همین راستا این شرکت بزرگ همیشه تلاش میکند تا با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدید محتوای تولید شده در دنیای وب را بهتر درک کند تا بتواند بهترین نتیجه را برای هر درخواست کاربر به او نمایش دهد. سخت ترین بخش درک محتوا توسط گوگل اینجاست که محتوای موجود در وب به زبان های مختلف است و گوگل سعی میکند تا با استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای دیگر که در اختیار دارد درک درستی نسبت به این محتواها داشته باشد تا در نهایت عادلانه ترین رتبه بندی ممکن را انجام دهد.

اهمیت بهینه سازی محتوا :

شاید خیلی از افرادی که در دنیای وب فعالیت میکنند این سؤال را داشته باشند ولی جواب این سؤال بسیار ساده است. اگر شما محتوای خود را بهینه نکنید در موتور جستجو رتبه خوبی کسب نخواهید کرد و از طرف دیگر در صورتی که رتبه خوبی بدست نیاورید بی شک ترافیکی نیز نخواهید داشت و در اصل شما شکست خواهید خورد به همین سادگی!!!

البته یکی از نکاتی که شاید خیلی از تولیدکنندگان محتوا به آن دقت نمیکنند این است که اگر میخواهیم فرایند بهینه سازی اصولی و درست انجام شد باید بهینه سازی محتوا در حین تولید یا تالیف صورت بگیرد چرا که در این حالت شما سعی میکنید تا محتوایی مخاطب محور تولید کنید و در نهایت یک محتوای با کیفیت تولید کرده اید. البته تولید محتوای با کیفیت و بهینه شده نیازمند رعایت یک سری اصول است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

پروسه سئو محتوا :

برای اینکه محتوای سایت خود را بهینه کنید باید در ابتدا بدانید که سئو کردن محتوا چند بخش دارد؟ در اصل میتوان گفت سئو محتوا دو بخش اصلی دارد که عبارتند از :

  1. تولید محتوای مخاطب محور
  2. رعایت نکات فنی ( استفاده از تگ های هدینگ، عنوان سئو شده، متادسکریپشن و …)

قبل از اینکه محتوای مخاطب محور را برای شما تعریف کنیم در ابتدا باید تعریف شفاف و دقیقی از مخاطب را با هم بررسی کنیم. اگر به خاطر داشته باشید در قسمت های قبلی آموزش سئو به این موضوع اشاره کردیم قبل از اینکه دنیای سئو و بهینه سازی هر سایتی را شروع کنیم باید در ابتدا مدت زمان زیادی را به جستجو و بررسی رقبا یا در اصل حوزه مورد نظر انجام دهیم تا بتوانیم کاملا با شرایط و نیازهای آن اکوسیستم آشنا شویم.

یعنی در اصل هر کسب و کاری که به دنیای وب قدم میگذارد باید بداند که کسب و کارش میتواند چه کمکی به مخاطبان بکند یا اینکه مخاطبان حوزه مد نظر به دنبال چه چیزهایی هستند البته این سؤال را میتوان به شکل های دیگری نیز بیان کرد مثلا میتوان گفت کسب و کار شما چه مشکلاتی را برای کاربران یا مخاطبان هدف برطرف میکند؟

محتوای مخاطب محور چیست؟

محتوای مخاطب محور چیست؟

همانطور که قبلا در آکادمی راهِ دی اِم اشاره کردیم دنیای وب مستری بسیار بزرگ و عجیب است که در هر دقیقه تقریبا ۱.۳ میلیون جستجو در آن انجام میشود و از طرفی به گزارش Marketing Profs روزانه ۲ میلیون محتوا در دنیای وب منتشر میشود که رقم بسیار زیادی است و این شانس شما برای دیده شدن را بسیار کم میکند. حال باید برای اینکه در این حجم بسیار زیاد دیده شوید باید چه اقداماتی انجام دهیم؟؟؟

شاید این سؤال یکی از سؤالاتی است که اکثر دیجیتال مارکترها به دنبال پاسخ آن هستند و در این قسمت با هم سعی میکنیم تا پاسخ این سؤال را پیدا کنیم. بی شک در دنیای سئو با چالش های مختلف روبرو خواهید شد که اصلی ترین چالش همین است که چگونه دیده شویم؟

برای جواب دادن به این سؤال باید جنبه های مختلفی را با هم بررسی کنیم تا بتوانیم راه دیده شدن را پیدا کنیم.

محتوای مخاطب محور یا تمرکز بر کلمه کلیدی :

بعد از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم برت میتوان متوجه شد دیگر گوگل بر روی کلمه کلیدی تمرکز ندارد و میتواند مفهوم محتوای شما را از متن شما بهتر متوجه شود پس نگران نباشید اگر محتوای شما بر روی کلمه کلیدی تمرکز ندارد زیرا که این دو الگوریتم با تبعیت از جستجوی Semantic (مفهومی) مفهوم و منظور شما را متوجه میشوند .میتوانیم زیاد ذهنمان را دیگر درگیر کلمه کلیدی و قرار دادن آن در همه بخش های محتوا به صورت مصنوعی نکنیم!!!

نکته : البته فراموش نکنید که الگوریتم برت هنوز از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند و سئوکاران ایرانی باید کمی دست به عصا تر در این مورد عمل کنند ولی فراموش نکنید خود را برای مواجهه با برت آماده کنید زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

 محتوایی تولید کنید که هم کاربرپسند باشد هم گوگل پسند :

جدای از اینکه شما باید با تولید محتوا نیاز کاربرانتان را بطرف کنید باید هوای گوگل را هم داشته باشید البته نگران نباشید گوگل در چند سال اخیر تلاش کرده تا فاکتورهایش را به فاکتورهای مورد علاقه کاربران نزدیک تر کند پس جای نگرانی نیست ولی باید دقت داشته باشید که در باغ وحش گوگل الگوریتمی وجود دارد که مخصوص محتوا ایجاد شده است و آن هم الگوریتم پاندا است که شما باید سعی کنید تا با پاندا دوست باشید. برای اینکه با نحوه ارزیابی الگوریتم پاندا آشنا شوید میتوانید به صفحه الگوریتم های گوگل آکادمی راهِ دی اِم مراجعه کنید.

برای دیده شدن در دنیای وب چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برای اینکه در دنیای وب دیده شویم باید بدانیم تا مخاطبان ما در چه بسترهایی حضور دارند که به طور مفصل درباره آن در ۷ غول جستجو با هم در این باره صحبت کردیم و دیدیم که گوگل اصلی ترین پلتفرم برای ارتباط بین صاحبان کسب و کار و کاربران است و این موضوع نشان میدهد که شما برای اینکه دیده شوید نیاز دارید تا در گوگل حضور داشته باشید یا در اصل در بین لینک های برتر صفحه #۱ گوگل قرار بگیرید. برای اینکه گوگل شما را به عنوان پیشنهادات برتر به کاربران نمایش دهد باید دستورالعمل ها یا فاکتورهای رتبه بندی گوگل را رعایت کنید تا شما را به عنوان یک منبع و مرجع به مخاطبانتان نمایش دهد.

البته فاکتورهایی هم وجود دارند که به صورت غیر مستقیم در رشد جایگاه شما در موتورهای جستجوگر گوگل تاثیر دارند ولی همه متخصصین دنیای سئو بالاتفاق اعتقاد دارند که محتوا و لینک سازی اصلی ترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل هستند که ما در این دوره مقدماتی سئو به لینک ها اشاره کردیم و در این قسمت به اهمیت محتوا و تاثیر آن در سئو قرار است بپردازیم.

برایان دین مدیر شرکت بکلینکو (Backlinko) :

سئو یعنی تولید محتوا و لینک سازی که بدون محتوای با کیفیت شما به هیچ وجه نمیتوانید لینک های با کیفیت دریافت کنید.

فاکتورهای بسیار زیادی در بین فاکتورهای رتبه بندی گوگل وجود دارد ولی سه فاکتور اصلی برای رتبه بندی سایت ها در این موتور جستجو وجود دارد :

سه فاکتور اصلی رتبه بندی در گوگل :

  1. لینک بیلدینگ
  2. محتوا
  3. رنک برین

تولید محتوا موضوع بسیار کلیدی و مهم در دنیای سئو است ولی عوامل بسیار زیادی در تکمیل پروسه محتوا تاثیر دارد که میتوان از پیدا کردن قصد کاربر، تحقیق کلمه کلیدی و تولید محتوای سئو شده، استفاده از عوامل گرافیکی جذاب و خاص در محتوا، تولید محتوای صوتی و ویدیویی و رعایت ساختار لینک بیلدینگ مناسب، گوگل پسند و کاربرپسند همه فاکتورهایی هستند که باعث میشوند تا شما یک محتوای مناسب و فوق العاده تولید و منتشر کنید ولی سؤال اصلی این است که آیا محتوای شما مخاطب محور است یا محتوا محور؟

شاید کمی درک این مفهوم محتوای مخاطب محور سخت شد ولی نگران نباشید بر خلاف اسم پیچیده ای که دارد ماهیت بسیار ساده ای دارد. فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار هستید و قصد دارید تا برای جذب ترافیک و قرار گرفتن در بین لینک های اول گوگل محتوا تولید کنید. واقعا خود را در این شرایط فرض کنید. در این شرایط چه عنوانی را برای تولید محتوا انتخاب میکنید؟

نکته همینجاست برای اینکه دیده شوید باید محتوای مخاطب محور تولید کنید یعنی اینکه دو راه در پیش روی شما قرار دارد. راه اول این است تا یک موضوع بسیار سخت و پیچیده و فنی را انتخاب کنید. راه دوم این است که تحقیق کنید ببینید که مخاطبان شما چه سؤالاتی دارند یا علاقه دارند چه چیزی درباره شما یا کسب و کارتان بشنوند؟

اگر محتوایی تولید میکنید که کاربران آن را جستجو میکنند بی شک با رعایت تمام فاکتورهایی که اشاره شد دیده خواهید شد و در اصل مخاطبان بیشتری شما را خواهند دید.

چگونه محتوا را بهینه سازی کنیم؟

چگونه محتوا را بهینه سازی کنیم؟

زمانی که قصد داریم تا شروع به تولید محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو کنید باید چند نکته را رعایت کنید که با هم این نکات را بررسی خواهیم کرد :

۱- تحقیق کلمه کلیدی و تعیین موضوع و عنوان محتوا :

وقتی هدف اصلی شما برای تولید محتوای مخاطب محور مشخص شد شما باید تحقیق کلمه کلیدی را انجام دهید تا پس از آن شروع کنید ولی فراموش نکنید که باید برای تحقیق کلمه کلیدی چند نکته را با خاطر داشته باشید که عبارتند از :

  • تمرکز خود را بر روی کلمات کلیدی دُم دِراز (Longtail) بگذارید.
  • از انتخاب کلمات کلیدی که رقابت بسیار زیادی دارند بپرهیزید.
  • از ابزارهای موجود مانند Moz, Ahref, Semrush برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • پل ارتباطی بین عنوان و کلمه کلیدی پیدا کنید.

۲- طرح و قالب خود را برای خوانایی بهتر آماده کنید :

همه ما این را میدانیم که اکثر کاربران زیاد علاقه ای به خواندن محتوا ندارند و زمانی که نیازی دارند این کار را انجام میدهند و اگر ما نتوانیم چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ محتوایی برای مخاطبان جذاب باشیم، نتیجه ای نخواهیم گرفت پس سعی کنید تا در ابتدا قالب محتوایی جذابی برای قسمت مقالات خود انتخاب کنید تا کاربران از آن لذت ببرند و حضور در این محیط آن ها را خسته و کسل نکند.

نکته بسیار مهم دیگری که باید در هنگام نوشتن محتوا به آن دقت کنیم این است که سعی کنیم محتوای خود را به بخش های مختلف تقسیم کنیم و از تگ های هدینگ به صورت مناسب استفاده کنیم تا با این کار هم محتوا شکل مناسب تری به خود بگیرد و از طرف دیگر هم کاربر راحت تر بتواند مفهومی که به دنبال آن است را پیدا کند.

فراموش نکنید که نباید از پارگراف های طولانی و خسته کننده استفاده کنید. در مرجع های معتبر خارجی اشاره شده تا هر پاراگراف باید از سه یا چهار جمله تشکیل شود ولی خوب باید این فاکتور را مد نظر داشت که ذائفه فارسی زبانان کمی متفاوت است ولی پیشنهاد ما در آکادمی راهِ دی اِم این است که سعی کنی پارگراف های خود را در سه یا چهار خط خلاصه کنید تا با این کار کاربر را با خود همراه کنید.

استفاده از حِس کنجکاو سازی نیز یکی از تکنیک هایی است که میتوانیم با استفاده از آن کاربر را تا انتهای مقاله یا محتوا با خود همراه کنیم. این به این معناست که سعی کنیم با استفاده از جملات سوالی که ممکن است برای کاربر در آن موضوع مشخص به وجود آید را قرار دهیم و جواب آن پرسش را در خط بعدی یا پارگراف بعدی بیان کنیم تا کاربر تا انتها با ما همراه شود.

رعایت تمام نکات بالا موجب میشود که یکی از شاخص های بسیار مهم به عنوان Average Time On Site (میانگین حضور کاربر در سایت) افزایش پیدا کند که شما این شاخص را میتوانید در گوگل آنالیتیک سایت خود مشاهده کنید و در هنگامی که این نکات را در سایت خود پیاده سازی میکنید تغییر را احساس کنید.

نکته : البته فراموش نکنید که یکی از خاصیت های دنیای وب این است که اگر اقدام مثبتی انجام دادید نباید عجله کنید چون برای دیدن تاثیر این اقدام نیاز به صبر و استمرار دارید، پس نا امید نشوید.

  • اگر بخواهیم نتیجه گیری از این قسمت بکنیم باید بگوییم به تمام این اقدامات در دنیای سئو Engagement یا درگیر کردن کاربر میگویند و اگر به دنبال افزایش درگیر شدن کاربران با محتوا هستید خوانایی فاکتور بسیار حیاتی است.

۳- فقط درباره کلمه کلیدی و عنوان محتوا بنویسید :

بعضی از تولیدکنندگان محتوا سعی میکنند چند موضوع را در قالب یک محتوا بگنجانند و قطعا این کار درستی نیست و یک اشتباه بزرگ است زیرا باعث سردرگمی و گنگ شدن مخاطب میشود و نمیتواند پاسخ نیاز خود را بگیرد و صفحه شما را ترک میکند  این یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای یک سایت است.

پس سعی کنید بر روی کلمات کلیدی و موضوع انتخابی خود و محتوایی که به آن مرتبط است تمرکز کنید و از این دایره خارج نشوید تا بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید.

۴- گرفتن بکلینک برای محتوای تولید شده :

بعد از اینکه گوگل اعلام کرد که اعتبار یکی از اصلی ترین فاکتورهای رتبه بندی است دیگر برای همه متخصصین مشهود شد که ایجاد اعتبار برای صفحات در دنیای وب برای دیده شدن بسیار مهم است که در مقاله اهمیت لینک سازی به صورت کامل به آن اشاره کردیم و شما باید بدانید که فقط تولید محتوا برای بهینه سازی کافی نیست و شما باید برای هر محتوایی که تولید میکنید بتوانید بکلینک نیز ایجاد کنید که امری بسیار تخصصی است و حیاتی.

لینک دادن به صفحات با اعتبار بالا میتواند تاثیر بسیار زیادی در معتبر شناخته شدن سایت شما داشته باشد، ولی خیلی از متخصصین این موضوع را قبول ندارند اما در مواردی دیده شده که لینک دادن به سایت های معتبرِ شناخته شده اعتبار گرفتن شما را نسریع میکند البته فراموش نکنید برای لینک دادن سعی کنید تا هم از صفت follow استفاده کنید و هم nofollow تا این امر طبیعی تر به نظر بیاید.

نکته : همانطور که لینک سازی مناسب میتواند تاثیر مفیدی بر روی سایت شما داشته باشد به همان اندازه اگر به روش نادرست انجام شود میتواند به سایت شما ضربه بزند.

بعد از اینکه نکات فنی بالا را رعایت کردید میرسیم به این که چگونه محتوای خود را در همان بدو تولید بهینه سازی یا سئو کنیم :

بهینه سازی محتوا :

برای اینکه محتوای شما آماده حضور در موتورهای جستجو باشد باید شروع به بهینه سازی موارد زیر کنید :

  1. تگ عنوان (Title Tag)
  2. متا دسکریپشن (Meta Description)
  3. آدرس (URL)

حال با هم بررسی کنیم که بهترین راهکار برای بهینه سازی نکات بالا چیست؟

۱- چگونه عنوان محتوا را بهینه کنیم؟

وقتی یک کاربر موضوع یا درخواستی را در موتور گوگل یا دیگر Search engine ها جستجو میکند در اولین وهله با تگ عنوان هر صفحه یا محتوا که یک المان قابل کلیک آبی رنگ است مواجه میشود و میتوان فهمید که بهینه سازی تگ عنوان بسیار مهم و حیاتی است.

عناوین به چند دلیل بسیار مهم هستند ولی یکی از اصلی ترین دلایل اهمیت این فاکتور این است که موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند محتوای هر صفحه از سایت شما در چه موردی است و بهتر آن صفحه را درک کنند.

برای اینکه عناوین خود را بهینه سازی کنید باید :

  1. سعی کنید عناوین خود را بیش از ۶۰ کاراکتر ننویسید.
  2. از استفاده چندین کلمه کلیدی در عنوان بپرهیزید.
  3. عنوان را به صورتی بنویسید که با موضوع محتوا مرتبط باشد.
  4. سعی کنید از کلمه کلیدی تا جای امکان در ابتدای عنوان استفاده کنید.

فراموش نکنید نکاتی که به آن ها اشاره کردیم نکاتی است که متخصصین بزرگ دنیای سئو به آن ها اشاره کرده اند و بیشتر بر اساس محتوایی است که به زبان انگلیسی منشر میشود، اشاره دارد و ما باید سعی کنیم این نکات را ایرانیزه کنیم. به این معنی است که وقتی شما محتوا به را زبان فارسی مینویسید هر کلمه فارسی در دنیای وب برای منتشر شدن به سه حرف یا کاراکتر unicode در URL تبدیل میشود و اگر حساب سر انگشتی انجام دهیم متوجه میشویم که باید تگ عنوان ما کمتر از ۲۰ کاراکتر باشد یا به طور مثال در خیلی از موارد قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان امکان پذیر نیست پس نگران نباشید.

۲- چگونه متا دسکریپشن خود را بهینه کنیم؟

متا دسکریپشن نیز در زیر URL شما در نتایج جستجو (SERP) قرار میگیرد و تاثیر زیاد و غیر مستقیم در بهینه سازی یا سئو سایت شما دارد چرا که جزو CTR یا نرخ کلیک محسوب میشود و شما باید سعی کنید متادسکریپشن خود را نیز بهینه کنید.

برای بهینه سازی متا دسکریپشن باید :

  1. سعی کنید متادسکریپتتان کمتر از ۱۶۰ باشد.
  2. سعی کنید خلاصه ای از محتوا را در دسکریپشن قرار دهید.
  3. سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط در این بخش استفاده کنید.

چگونه URL خود را بهینه کنیم؟

ساختار URL هم یکی از فاکتورهایی است که به صورت غیر مستقیم بر روی سئو سایت شما تاثیر دارد و میتواند یکی از دلایلی باشد که کاربران بر روی لینک شما در نتایج جستجو کلیک میکنند باشد.

خوانایی URL در این بخش بسیار مهم است که URL شما طولانی، عجیبُ غَریب نباشد پس سعی کنید تا URL های شما همیشه کوتاه و مفهوم باشد و به موضوع محتوا مربوط باشد.

نتیجه‌گیری :

در این مقاله سعی کردیم بخش ها و جوانب مختلف اهمیت محتوا در دنیای وب و تاثیر آن در سئو یا بهینه سازی را برای شما بیان کنیم تا بدانید که محتوا هم مانند لینک ها از اهمیت بسیاری برخوردازند امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اگر از خواندن این مقاله لذت بردید لطفا تجربیات و نظرات خود درباره اهمیت محتوا را با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

منابع : آکادمی راهِ دی اِم | Searchenginejournal | Neil Patel

۵/۵ - (۵ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست