الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه
6K بازدید
الگوریتم سند باکس گوگل چیست

معرفی الگوریتم سندباکس گوگل :

دنیای اینترنت همانطور که از سرعت رشد آن مشخص است، بسیار سریع و دیوانه وار رو به جلو در حال حرکت است. طبق آماری که millforbusiness منتشر کرده است در هر دقیقه ۳۸۰ سایت در دنیای اینترنت در حال تولد است که این آمار در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ منتشر شده. این سرعت بالا نشانگر ورود حجم بسیار زیادی محتوا در دنیای وب است که برای رتبه بندی عادلانه این حجم بالای صفحات نیاز به شاخص های بسیار دقیق در موتورها

ی جستجوگر است تا بتوانند دقیق این صفحات را رتبه بندی کنند و از طرفی هم بهترین، مرتبط ترین و با کیفیت ترین محتوا را به کاربران نمایش دهند.

گوگل یکی از بهترین داواران دنیای وب است که سعی دارد با الگوریتم های بسیار پیچیده ای که دارد تمام شاخص های مختلف صفحات وب را آنالیز کند و بعد از سنجش دقیق بتواند آن ها را در نتایج جستجوی خود قرار دهد ولی نکته اینجاست با این سرعت بسیار زیاد تولد سایت های جدید آیا همچین کاری ممکن است؟

تاریخچه سندباکس یا جعبه شنی :

در سال ۲۰۰۴ خیلی از متخصصین دنیای سئو متوجه شدند با وجود تلاش زیادی که بر روی سایت های تازه تاسیس انجام میدهند رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل در ماه های اول بدست نمی آورند. این سایت ها توسط گوگل ایندکس میشدند ولی رتبه خوبی حتی برای کلمات خیلی longtail و کم رقابت نیز بدست نمی آوردند. اما در موتور Yahoo و Bing رتبه های خوبی بدست میاوردند.

  • تجربه نگرفتن رتبه، برای سایت های تازه تاسیس از چند هفته تا چند ماه طول میکشید.

سندباکس چیست؟

برای اینکه بهتر با الگوریتم سندباکس گوگل آشنا شوید باید مثالی را با هم مرور کنیم تا بهتر آن را درک کنید. فرض کنید قرار است تا در شرکتی بسیار بزرگ استخدام شوید. مطمئنا شما را در روز اول به عنوان سرپرست یا مدیر بخش شروع به کار نخواهید کرد!!! یعنی در روزهای اولیه شما به صورت آزمایشی یا به صورت کارآموز شروع به فعالیت خواهید کرد و در ادامه اگر توانستید در سطح استاندارد ظاهر شوید میتوانید به استخدام رسمی آن شرکت در بیایید و  این یک پروسه بسیار معقول و منطقی برای ورود به هر عرصه ای است.

گوگل هم برای اینکه بتواند این حجم از سرعت را کنترل کند و این سرعت خللی در روند رتبه بندی سایت ها ایجاد نکند بی شک باید الگوریتمی را پیاده سازی میکرد. البته باید همین جا خاطر نشان کنم که هیچ گاه گوگل وجود الگوریتم سندباکس را نه تایید کرده است نه تکذیب ولی همین تکذیب نکردن خودش باعث میشود تا احتمال وجود این الگوریتم قریب به یقین باشد. البته همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم این یکی از سیاست های گوگل است تا درباره کلیات صحبت کند و درباره جزییات اطلاعاتی را به وبمستران ندهد و همین موضوع باعث شده تا دیدگاه های ضد و نقیضی درباره این فیلتر سندباکس در بین متخصصین سئو به وجود آید.

در واقع این نام هم اسمی است که متخصصین برای آن قرار داده اند و هنوز کسی نمی تواند قاطعانه اعلام کند که این الگوریتم وجود دارد یا نه، میتوان گفت که Sandbox یک تئوری تجربی سئو کاران در طول زمان است که این  فیلتر در سال ۲۰۰۴ به موتور جستجوگر گوگل اضافه شده است.

ساختار الگوریتم سندباکس :

وظیفه اصلی الگوریتم سندباکس گوگل این است که سایتهایی که سعی دارند با انتشار زیاد محتوای بی کیفیت، رتبه بالایی در گوگل در بَدو ورود به دنیای وب بدست بیاورند را از سایت هایی که محتوای با کیفیت تولید میکنند جدا کند زیرا که همه ما میدانیم که گوگل تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا بهترین، مرتبط ترین نتایج (صفحات) را به کاربران در نتایج جستجو نمایش دهد.

چگونه بفهمیم سایت ما در سندباکس گوگل است؟

چگونه بفهمیم سایت ما در سندباکس گوگل است؟

اکثر سایت های جدید که با دامنه تازه خریداری شده شروع به کار میکنند و گوگل آن ها را کرال (crawl) میکند یا به زبان ساده تر آن ها را شناسایی میکند در سندباکس گوگل قرار می دهد و در این برهه سایت شما برای کلمات کلیدی اصلی خود و معمولا صفحه اصلی (Homepage) در نتایج جستجو قرار خواهد گرفت. البته شاید سؤالی در ذهن شما پیش بیاید که چگونه میتوانیم متوجه شویم که در چه کلمات کلیدی در نتایج جستجو قرار داریم؟

پاسخ این سؤال بسیار ساده است زیرا که شما با مراجعه به سرچ کنسول سایت خود میتوانید در منوی Performance و تب Queries کلمات کلیدی که در نتایج جستجو قرار دارید را مشاهده کنید و اگر ملاحظه کردید که فقط در کلمات کلیدی مشخص سایتتان در نتایج هستید احتمال حضور شما در سندباکس وجود دارد.

اگر سرج کنسول گوگل را برای سایت خود نصب نکرده اید حتما به آموزش نصب گوگل سرچ کنسول مراجعه کنید.

نکته : گاهی اوقات هم حضور در سندباکس به قدری آهسته و غیر ملموس اتفاق میافتد که شاید اصلا از سمت مدیران سایت حس نشود و در کل خللی در کار سایت ایجاد نکند و در بعضی موارد هم وبمستران اعلام کرده اند که سایت آن ها اصلا در این فیلتر قرار نگرفته است.

حضور در سندباکس خبر بدی نیست!!!

حضور در سندباکس شاید یک امر عادی برای همه سایت ها است و خیلی از متخصصین تئوری هایی در این زمینه دارند که اگر در این برهه بتوانید درست و اصولی فعالیت کنید میتوانید بعد از خروج از این دوره رتبه های بسیار خوبی در SERP بدست آورید.

چقدر حضور در سندباکس طول میکشد؟

نظرات مختلفی درباره حضور یک دامنه در فیلتر سندباکس وجود دارد و اکثر فعالین در حوزه سئو در مقالات خود اعلام کرده اند که حضور در سندباکس بین ۳ تا ۶ ماه زمان میبرد. ولی رند فیشکین یکی از بنام ترین متخصصین دنیای سئو و بنیان گذار سایت معتبر MOZ اعتقاد دارد که حضور در سندباکس تقریبا ۹ ماه به طول میانجامد. علاوه بر این رند فیشکین در سال ۲۰۰۵ مقاله ای درباره ۱۲ نظریه مهم درباره الگوریتم سندباکس نوشته که میتوانید برای آشنایی بیشتر حتما این مقاله را مطالعه کنید.

فرار moz از الگوریتم سندباکس

  • البته نظریه هایی هم مبنی بر اینکه این فیلتر سعی در ترغیب وبمستران از PPC دارد که اگر اینطور باشد بی شک میتوان استفاده از PPC را یکی از راهکارهای خروج از سندباکس گوگل دانست.

آیا الگوریتم سندباکس واقعا وجود دارد؟

در سال ۲۰۱۴ در گروه های مطرح سئو خیلی از متخصصین اعلام کردند که سایت های تازه تاسیس آن ها در مدت زمانی که در گذشته در کلمات کلیدی رتبه میگرفتتند دیگر رتبه نمیگیرد. که این اتفاق نظریه استفاده گوگل از فیلتر سندباکس را بیش از پیش قوت بخشید و نشان داد که گوگل از این فیلتر برای مبارزه با سایت های اسپم استفاده میکند تا نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد.

البته باز با وجود تمام مستندات موجود خیلی از سئوکاران اعلام کرده اند که توانسته اند بدون قرار گرفتن در فیلتر سندباکس گوگل در طول ۱ ماه در کلمات کلیدی مد نظرشان در رتبه های بالا قرار بگیرند!!! که کمی قضاوت را درباره وجود Sandbox سخت میکند.

آیا گوگل وجود سندباکس را قبول دارد؟

اگر به پاسخ گری الیس به توئیت یکی از وبمستران در  ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶ نگاهی بیاندازیم میبینم که گری الیس استفاده گوگل از الگوریتمی به نام سندباکس را تکذیب میکند.

اسخ گری الیس به توئیت یکی از وبمستران درباره سندباکس

برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شویم میتوانیم به پاسخ جان مولر درباره سندباکس (در یوتیوب) در ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۸ را با هم مرور کنیم.

در این پاسخ جان مولر اشاره میکند ما در گوگل الگوریتمی به نام سندباکس و با ویژگی هایی که در چند سال اخیر وبمستران مطرح کرده اند نداریم ولی از الگوریتم های مختلفی مشابه انچه شما درباره الگوریتم سندباکس فکر میکنید استفاده میکنیم که بتوانیم با وجود سرعت زیاد صفحات ایجاد شده در وب بتوانیم صفحات اسپم و بی اعتبار را شناسایی کنیم. معمولا سایت هایی که در ابتدای راه هستند از ترفندهای اسپم برای قرار گرفتن در رتبه های بالا استفاده میکنند و ما با استفاده از این الگوریتم ها از این اتفاق جلوگیری میکنیم.

که از این صحبت ها میتوان متوجه شد که چنین الگوریتمی وجود دارد و فقط اسم آن سندباکس نیست!!!

چه فاکتورهای باعث رتبه نگرفتن یک سایت می شود؟

تخصص (Expertise) مسؤلیت پذیری (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) که مخفف آن E.A.T است. از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت ها در موتور جستجوگر گوگل هستند البته فاکتورهای مهمتری همچون تعداد لینک های ورودی (Inbound Links) با کیفیت و سرعت سایت نیز در رتبه بندی سایت ها تاثیرگذار و مهم هستند اما به نظر نمیرسد یک سایت تازه تاسیس بتواند در عرض ۱ یا ۲ ماه بتواند اعتماد گوگل را بدست آورد.

در این قسمت فاکتورهایی که باعث رتبه نگرفتن سایت های تازه تاسیس میشود را با هم مرور خواهیم کرد :

۱ – کمبود محتوا :

در زمانی که شما سایت خود را تاسیس کرده اید بی شک تعداد صفحات کمی در سایت شما وجود دارد و به طبع آن محتوای کمی نیز در سایت شما منتشر شده و گوگل نمی تواند دقیق تصمیم گیری کند که شما باید در چه کلمات کلیدی باید در نتایج جستجو قرار بگیرید و نیاز به زمان است تا شما با انتشار محتوای بیشتر به گوگل اعلام کنید که در چه کلماتی قصد دارید تا در نتایج جستجو قرار داشته باشید و از طرفی هم گوگل بیشتر در این مدت به شما اعتماد خواهد کرد.

۲ – عدم وجود سیگنال های کاربران :

خیلی از متخصصین هنوز اعتقاد دارند که CTR ( نرخ کلیک) ,bounce rate (نرخ پرش) و dwell time جزو فاکتورهای رتبه بندی گوگل قرار هستند و گوگل برای اینکه متوجه شود کاربران چه رفتاری با سایت شما دارند نیاز دارد تا در مرور زمان و قرار گرفتن شما در نتایج جستجو نحوه برخورد کاربران با سایت شما و سایت های مشابه را بررسی کند تا بتواند بهتر و عادلانه تر رتبه بندی کند.

۳ – عدم وجود بک لینکهای با کیفیت :

بکلینک ها یا لینک بیلدینگ به گفته خود گوگل جزو سه فاکتور بسیار مهم رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو است و در روزهای ابتدایی سایت شما هنوز نتوانسته است شکل درست و دقیقی در لینک بیلدینگ داشته باشد و در اصطلاح پروفایل بکلینک ضعیفی دارد و واقعا چرا گوگل باید سایت شما را باید در کنار سایت هایی با پروفایل بکلینک قوی قرار دهد؟!!

۴ – وجود رقابت بسیار زیاد :

اگر همین اکوسیستم وب ایران را هم مدنظر بگیریم متوجه می شویم که رقابت بسیار زیادی در کسب رتبه های بالای گوگل وجود دارد و همین موضوع میتواند دلیلی بسیار واضح و مشخصی برای وجود فیلتر سندباکس باشد زیرا که گوگل قصد دارد تا با استفاده از فیلترهای همچون سندباکس بتواند بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهد و شما برای اینکه در این رقابت پیروز باشید نیاز دارید تا اعتماد گوگل را بدست آورید.

چطور میتوان از گوگل سندباکس خارج شد؟

اگر یک سایت تازه تاسیس دارید باید بدانید که احتمال اینکه در گوگل سندباکس قرار بگیرید وجود دارد و احتمالا در نتایج گوگل قرار نخواهید گرفت یا حداقل در صفحات بالا قرار نخواهید گرفت تا بتوانید به گوگل بفهمانید که لیاقت حضور در نتایج را دارید ولی سؤال اصلی اینست که چگونه یا چطور باید از گوگل سندباکس خارج شد؟

تا کنون راهکار دقیق و مشخصی برای خروج از سندباکس توسط متخصصین یا گوگل ارائه نشده است و شما برای اینکه گوگل شما را بهتر بشناسد میتوانید اقداماتی انجام دهید که عبارتند از :

  1. گرفتن بکلینک از سایت های معتبر و لینک بیلدینگ داخلی اصولی.
  2. تولید محتوای با کیفیت و انتشار آن به صورت مستمر.
  3. استفاده از سوشال سیگنال.
  4. استفاده از کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) و از استفاده از کلمات کلیدی کوتاه پرهیز کنید.
  5. تولید پادکست و آموزش های ویدیویی.
  6. مصاحبه با متخصصین و افراد موفق در حوزه فعالیتتان.

با توجه به نکات بالا شما میتوانید هر چه سریعتر از گوگل سندباکس خارج شوید و هرچه اقداماتی که از نظر گوگل مثبت به حساب میاید را با کیفیت بهتری انجام دهید سریعتر از این فیلتر گوگل که برای مبارزه با سایت های اسپم است خارج می شوید.

نتیجه‌گیری:

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راهِ دی اِم تجربه این را داریم تا یک دامنه تازه تاسیس را با رعایت نکات و اصول فنی در کمتر از ۳ ماه نیز از این باکس شنی گوگل خارج کنیم و قرار گرفتن در این الگوریتم جای نگرانی ندارد.

در این مقاله که از سری مقالات معرفی الگوریتم های گوگل بود سعی کردیم تا الگوریتم سندباکس را به شما معرفی کنیم و بدانیم که اگر در این فیلتر قرار گرفتیم چگونه از ان خارج شویم.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره الگوریتم سندباکس گوگل با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

منابع : آکادمی راه دی ام | Ahrefs | Searchenginejournal | MOZ

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست