گوگل اعلام کرده اسکیما مارکآپ هر روز سختتر میشود!!!
در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ چنل گوگل وبمستر شرکت گوگل یک ویدیو تقریبا ۱ ساعته منتشر کرد که در این ویدیو جان مولر یکی از مدیران گوگل به سؤالات وبمستران درباره موتور جستجوگر گوگل پاسخ داد که بخشی از این سؤالات درباره اسکیما ها بود که جان مولر به طور کامل درباره این فاکتور که به یکی از مهمترین شاخص های بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو است صحبت کرد و اعلام کرد که پیش بینی میکند هر روز به تعداد اسکیماها اضافه خواهد شد و گوگل برای درک بهتر سایت شما المانها بیشتری نیاز دارد که در ادامه به صورت مفصل به پاسخ جان مولر درباره اسکیما ها خواهیم پرداخت.
اسکیما مارک آپ چیست؟
یکی از تحولاتی که در سالهای اخیر برای موتور جستجوگر گوگل بوجود امده این است که گوگل سعی میکند در راستای شعار خود که بهترین و مرتبط ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد از تکنولوژی های جدید استفاده کند. گوگل شاید برای اینکه محتوای شما را درک کند نیاز ندارد تا تمام محتوای شما را ذخیره کند و از طریق یک سری نشانه که همان اسکیما مارک اپ است سعی میکند تا محتوای شما رو بهتر درک کنه و بتواند سایت شما در بین رقبایتان رتبه بندی کند. که به این نشانهها ریچ اسنیپت (rich snippet) میگویند و همین نشانه گذاری موجب میشود که گوگل کاملا هوشمندانه تر محتوای سایت شما را متوجه شود. به همین دلیل است که شما برای اینکه محتوای شما بهتر توسط گوگل درک شود ازدادههای ساختار یافته استفاده کنید.
شاید از خود بپرسید که من چگونه میتوانم از این نشانهها با به زبان دیگر داده های ساختار یافته استفاده کنم؟
چگونه از اسکیما(داده ساختار یافته) استفاده کنیم؟
سایت schema.org طی یک همکاری با موتورهای جستجوگر گوگل، یاهو و بینگ در سال ۲۰۱۱ تحولی بزرگ ایجاد کرد تا دادههای ساختار یافته را یکپارچه کند و این سایت شاخصها و المانهایی که مناسب این موتورهای جستجو است را در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید با مراجعه به این سایت شما نیز از اسکیما مارک آپ استفاده کنید.
البته افزونههای بهینه سازی مثل یواست یا رنک مث نیز قابلیتی دارند که شما میتوانید با استفاده از آن دیگر نیازی نداشته باشید به صورت دستی اسکیما را به صفحات خود اضافه کنید و این افزونهها به صورت اتوماتیک این کار را انجام میدهند.
البته خیلی از سئوکاران اعتقاد دارند باید به صوررت دستی این کار انجام شود ولی نکته بسیار مهم در این باره این است که اگر از وردپرس استفاده میکنید زمانی که وردپرس را آپدیت یا بروزرسانی میکنید باید دورباره اسکیما را به صورت دستی دوباره اضافه کنید که این اتفاق کار را کمی سخت تر میکند.
چند نوع اسکیما داریم و بهترین نوع آن کدامست؟
همانطور که اشاره کردیم موتورهای جستجو زمانی که سایت شما را کرال میکنند با بعضی از عناصر یا المانها برخورد میکنند مانند ویدیوها یا ریویوها(review) که شاید متوجه آنها نشوند و برای بهتر فهمیدن این نوع محتواها نیاز به اسکیما دارد و شما با اضافه کردن این دادههای ساختار یافته به موتور جستجوگر میگویید که این صفحه شامل چه محتواهایی است.
و در اصل سه نوع اسکیما وجود دارد که عبارتند از:
- JSON-LD
- Microdata
- RDFa
گوگل در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که روش پیشنهادی و مناسب برای استفاده ازاسکیما روش JSON-LD است و شما نیز میتوانید از این روش استفاده کنید.
برگردیم به بحث اصلی و صحبتهای جان مولر درباره آینده اسکیما مارک اپ (داده ساختار یافته)
صحبتهای جان مولر درباره اسکیما
جان مولر در جواب سؤال یکی از کاربران درباره دادههای ساختار یافته گفت در آینده نزدیک گوگل برای بهتر فهمیدن محتوای موجود در وب و نمایش نتایج مرتبط تر و دقیق تر قرار است تا این نشانه گذاری ها را بیشتر کند و شاید مقداری موضوع را پیچیدهتر نیز کند.
جان مولر اشاره کرده است که در آینده نزدیک این انتظار میرود نشانههای بسیار زیادی اضافه شود و همانطور که اشاره کردیم کار را مقداری سخت تر میکند ولی جان مولر گمان میکند شاید در اینده کمی دورتر با ورود هوش مصنوعی به این حوزه فقط نیاز باشد شما محتوا را در صفحه قرار دهید و بقیه کارها توسط هوش مصنوعی به صورت اتوماتیک انجام شود. ولی بی شک این اتفاق حداقل تا دو سال آینده اتفاق نخواهد افتاد البته جان مولر به این نیز اشاره دارد که افرادی که از وردپرس استفاده میکنند شاید با نصب افزونه ها یا ابزارهای سئو بتوانند بدون نیاز به انجام کاری، این نشانه را به محتوای خود اضافه کنند.
نتیجهگیری:
شاید این صحبتهای جان مولر درباره اسکیماها باشد ولی از این صحبتها میتوان برداشتهای بسیار زیادی کرد یه طور مثال به راحتی داریم متوجه میشویم که آینده موتور جستجو محتوا است زیرا که با ورود هوش مصنوعی به موتور جستجو کاملا گوگل متوجه محتوای شما در صفحه میشود و اگر محتوای شما کیفیت پایینی داشته باشد بی شک نتیجه نخواهید گرفت البته پروسه این اتفاق با الگوریتم B.E.R.T و استفاده از N.L.P نشان دهنده همین اتفاق است ولی اگر بخواهیم درباره اسکیما یا همان نشانهها برداشت کنیم باید بگوییم که شما حتما باید از دادههای غنی استفاده کنید تا گوگل محتوای شما را بهتر درک کند و در نتیجه رتبه بهتری بدست بیاورید.
امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر علاقه مندان به این دنیا در میان بگذارید.
۴ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
سلام شما پیشنهادتون در رابطه با افزونه اسکیما پرو چی هستش ؟ از اون استفاده نکنیم ؟
سلام وقت بخیر
به زودی در رابطه با این سوال مقاله ای را منتشر میکنیم که در همینجا به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد
مرسی که مقالات به روز و دست اول میذارید
انجام وظیفه میکنیم دوست عزیز 🙂