معرفی بزرگترین موتورهای جستجو دنیای وب :
در مقاله اول از سری مقالات آموزش مقدماتی سئو سایت SEJ سعی کردیم تا به اهمیت سئو در دنیای کسب و کار آنلاین امروزی بپردازیم و با هم بررسی کنیم که آیا واقعا کسب و کارهایی که قصد ورود به دنیای وب را دارند نیاز به بهینه سازی سایت کسب و کار خود در موتورهای جستجو دارند؟
ولی در آموزش دوم مقدماتی سئو سایت SEJ قصد داریم تا بعد از اینکه متوجه شدیم که سئو برای هر کسب و کاری در هر اندازهای لازم است، غولهای بزرگ دنیای جستجوی جهان را به شما معرفی کنیم تا علاوه بر اینکه شما را با آنها آشنا کنیم از طرفی هم شما در جریان باشید بعد از اینکه وارد دنیای اینترنت شدید بدانید که برای دیده شدن باید بر روی کدام موتورهای جستجو تمرکز بیشتری بگذارید.
بعد از اینکه وارد دنیای وب شدید بیشتر بر روی این ۷ غول بزرگ دنیای جستجو تمرکز کنید.
امروزه تمام سایتهای بزرگ و کوچک در یک میدان جنگ، به شدت به دنبال این هستند تا رتبههای اول در هر کلمه کلیدی مشخص را به دست آورند و برای رسیدن به این هدف از روشهای مختلفی استفاده میکنند که به این پروسه، سئو (S.E.O) میگویند ولی نکته بسیار مهم در هر پروسه و فعالیتی، شناسایی اولویتها است که در این قسمت از دوره مقدماتی سئو SEJ قصد داریم تا این اولویتها را با هم بررسی کنیم تا انرزی خود را بر روی نقاط حساس متمرکز کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
در ادامه با هم به بررسی کامل این موتورهای جستجو خواهیم پرداخت و نکات بسیار مهمی درباره هر کدام از این غول های جستجو را بیان خواهیم کرد. پس با ما در آکادمی راه دی ام همراه باشید.
۱- گوگل (Google) :
موتور جستجوی گوگل بی شک، با اختلاف بهترین موتور جستجوی دنیاست و طبق آمار منتشر شده تقریبا ۷۵ درصد کاربران اینترنت از این موتور جستجو استفاده میکنند.
گوگل در طی یک پروژه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۶ توسط لری پیج و سرگی برین ایجاد شد و آنها در سال ۱۹۹۹ سعی داشتند تا گوگل را به مبلغ ۷۵۰.۰۰۰ دلار به فروش برسانند ولی پیشنهاد آنها برای فروش این موتور جستجو با شکست روبرو شد و در عین ناباوری در شرایط فعلی، گوگل زیر مجموعه هولدینگ آلفابت است که ارزش آلفابت مبلغی معادل ۶۵۰ میلیارد دلار است!!!
گوگل امروزه علاوه بر اینکه هر روز بزرگتر و قدرتمندتر میشود به موتورهای جستجوی قدیمی دیگر نیز همچون ASK کمک میکند تا نتایج بهتری به کاربرانشان نمایش دهند.
با توجه به اینکه اکثریت مردم در دنیای وب موتور جستجوی گوگل را ترجیح میدهند این موضوع باعث میشود تا ترافیک باورنکردنی در این بستر وجود داشته باشد و اکثریت صاحبان سایتها و کسب و کارها میدانند که اگر این ترافیک را بدست آورند بی شک درآمدزایی شگفت انگیزی برایشان رخ خواهد داد و همین موضوع همه وبمستران را ترغیب میکند تا سعی کنند با رعایت اصول بهینه سازی سایت که توسط گوگل به صورت کلی منتشر شده را رعایت کنند تا بتوانند با قرار گرفتن در لینکهای اول نتایج جستجو در کلمات کلیدی مختلف سهم زیادی از این ترافیک دنیای وب را در اختیار بگیرند.
انتقاد از گوگل :
البته اخیرا انتقادات بسیار زیادی از گوگل میشود و این انتقادها حول محور این موضوع است که گوگل سعی دارد تا با رفع نیاز کاربران در صفحه نتایج جستجو به وسیله فیچر اسنیپتها (Feature Snippet) موجب شود تا نرخ کلیک سایتها کاهش یابد و بتواند با استفاده از سیستم تبلیغات گوگل بیشتر به فکر درآمدزایی خودش باشد.
چگونه در صفحه اول نتایج جستجو باشیم؟
برای اینکه بتوانید در بین نتایج اولیه موتور جستجوی گوگل باشید نیاز دارید تا به تمام اصول بهینه سازی مسلط باشید و در کنار آن با کسب تجربه و استفاده از تجربه متخصصین به این مهم دست پیدا کنید که ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راهِ دی اِم در تلاش هستیم تا با ترجمه و تالیف بروزترین محتوای آموزشی در این حوزه شما را در این امر یاری کنیم. و میتوانید با دنبال کردن آموزشهای راه دی ام کسب و کار خود را در معرض دید میلیونها نفر قرار دهید.
۲- یوتیوب (Youtube) :
موتور جستجوی یوتیوب توسط کارمندان کهنه کار شرکت پی پال (paypal) ساخته شد و مدتی از فعالیت یوتیوب نگذشته بود که شرکت گوگل در یکی از بهترین تصمیمهای تاریخ این شرکت، این موتور جستجوی ویدیویی را خریداری کرد و امروز میتوانیم یوتیوب را به عنوان دومین موتور جستجوی دنیا نامگذاری کنیم ولی همچنان اولین و بزرگترین موتور جستجوی ویدیویی دنیا است.
امروزه یوتیوب آمار بسیار خیرهای کننده ماهیانه ۱.۵ میلیارد نفر کاربر دارد که روزانه قریب به ۱ میلیارد ساعت ویدیو برای کاربران توسط این پلتفرم پخش میشود که نشاندهنده این است که برای اینکه دیده شوید باید بعد از گوگل سعی کنید با فعالیت در این غول بزرگ جستجو به هدف خود نزدیکتر شوید.
شاید باور نکنید که اولین ویدیوی که در یوتیوب منتشر شد، ویدیوی بنیان گذار یوتیوب ” جاود کریم” بود که مدت زمان این ویدیو تقریبا ۱۹ ثانیه بود و تا به امروز ۴۱ میلیون بازدید داشته است و جاود کریم در این ویدیو در یک باغ وحش است!!!!
یوتیوب هم مانند گوگل یک منشا بسیار قدرتمند ترافیک برای هر کسب و کار و یا سایتی است که این موضوع فعالیت در این پلتفرم را جذابتر میکند، هر چند با وجود اینکه محققین و متخصصین اعلام کردهاند در آینده نزدیک ۸۵ درصد از ترافیک دنیای وب متعلق به محتوای ویدیویی خواهد بود به سادگی میتوانیم درک کنیم که آینده بسیار درخشانی در انتظار کسانی است که یوتیوب را جدی میگیرند و با فعالیت در این پلتفرم مخاطبان زیادی را جذب خود میکنند.
البته اگر هنوز قانع نشدهاید همین که ۳۰۰ ساعت ویدیو در هر دقیقه در یوتیوب بارگذاری میشود و این آمار شگفت انگیز واقعا هر فردی را ترغیب میکند تا این پلتفرم را جدی بگیرد و از طرفی هم گوگل در نتایج خود ۹۵ درصد ویدیوهای موجود در یوتیوب را نیز به نمایش در میاورد.
البته برای اینکه در یوتیوب موفق شوید راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که باید سعی کنید در ابتدا با یوتیوب و الگوریتمهای آن آشنا شوید تا بتوانید با یک برنامه ریزی مناسب و اصولی (زیرا که استمرار در الگوریتمهای یوتیوب نقش مهمی را ایفا میکند) به نتیجه مد نظر خود دست پیدا کنید.
۳- آمازون (Amazon) :
سومین پلتفرم بزرگ و یا به زبان دیگر غول بزرگ جستجو آمازون است که بی شک یکبار اسم آن را شنیده بودید. آمازون در سال ۱۹۹۵ شروع به فعالیت کرد و به اصطلاح امروزه بزرگترین خرده فروشی اینترنتی دنیا است و صاحب این پلتفرم یعنی جف بزوس ثروتمندترین انسان روی کره زمین است!!!!
در ابتدای فعالیت این پلتفرم، آمازون فقط کتاب را به صورت اینترنتی میفروخت ولی با سرعت زیادی این موضوع گسترش پیدا کرد و محصولات دیگر هم به این پروسه اضافه شدند و در سال ۱۹۹۹ جف بزوس چایزه مرد فروش انلاین سال را از مجله تایمز دریافت کرد.
شاید باورکردنی نباشد ولی در سال ۲۰۱۷ بیش از نصف خرید آنلاین، در گوگل انجام شده ولی در آمازون!!!
که این آمار نشان میدهد که آمازون طی سالهای گذشته بسیار قدرتمند شده و واقعا ترافیک بسیار زیادی برای کسب و کارها در این پلتفرم نهفته است که میتوانند به نحو احسن از این ترافیک بالقوه استفاده کنند.
البته نکتهای در مورد این پلتفرم وجود دارد که در ایران به علت تحریمهای موجود، کسب و کارها نمیتوانند از این پلتفرم استفاده کنند و متاسفانه کسب و کارهای ایرانی این موقعیت فوق العاده را از دست میدهند و یکی از نقاط قوت بزرگ استفاده از آمازون این است که شما میتوانید محصول یا خدمات خود را تمام مردم جهان معرفی کنید که یک فرصت بسیار عالی برای کسب و کارها است.
البته پلتفرم یوتیوب هم که به عنوان غول دوم دنیای موتورهای جستجو معرفی کردیم نیز در ایران فیلتر است و با توجه به امکان درامدزایی در یوتیوب نیز برای کاربران ایرانی تحریم است. هر چند راهکارهایی برای دور زدن این تحریمها وجود دارد که شما میتوانید با مراجعه به باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران از روند و پروسه درامدزایی از یوتیوب و دور زدن تحریمها مطلع شوید.
۴ – فیسبوک (Facebook) :
چهارمین غول بزرگ این دنیای بزرگ فیسبوک است که متاسفانه این پلتفرم هم در ایران فیلتر است و دسترسی به آن بدون فیلترشکن انجام پذیر نیست. فیسبوک چهارمین موتور جستجوی بزرگ دنیا است و فیسبوک در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زوکربرگ تاسیس شد و سر و صدای زیادی در سالهای آینده به پا کرد و تبدیل به یکی از غولهای بزرگ دنیای وب شد و علاوه بر این شاهد بودیم که زندگینامه زوکربرگ نیز در قالب یک فیلم در هالیوود ساخته شد ولی اگر از این مسائل حاشیهای بگذریم باید بگوییم که در دو سال اول این پلتفرم متعلق به دانش آموزان بود و در سال ۲۰۰۶ درب این پلتفرم فوق العاده به روی کل دنیا باز شد.
با وجود اینکه فیسبوک به عنوان یک شبکه اجتماعی محسوب میشود ولی با آمار ۲ میلیارد جستجو در طی یک شبانه روز در سال ۲۰۱۷ حتی از موتور جستجوی Bing هم پیشی گرفته است و در این لیست به عنوان چهارمین موتور جستجو محسوب میشود.
فیسبوک با گذشت زمان محلی بسیار مناسب برای کسب و کارها محصوب میشود و صاحبان کسب و کارها میتوانند با تمرکز در این شبکهاجتماعی ترافیک قابل ملاحظهای را به سمت خود هدایت کنند. زیرا که فیسبوک با ۱.۵ میلیارد کاربر ماهیانه میتواند بستر بسیار بالقوهای برای دیده شدن میباشد.
امروزه میبینیم که این پلتفرم با فراهم کردن بستری برای تبلیغات این شبکه اجتماعی را به محلی مناسب برای تبلیغات تبدیل کرده است.
البته اگر با دقت در حوزه تبلیغات فیسبوک ریز شویم متوجه میشویم که این بستر به علت اینکه در ایران فیلتر است شاید هنوز بازدهی بالایی برای کسب و کارها نداشته باشد یا به زبان سادهتر محل مناسبی برای تبلیغات نیست چرا که در بازه زمانی مشخصی این شبکه اجتماعی در ایران ترند بود ولی امروزه اکثر مردم به جای فیسبوک از اینستاگرام استفاده میکنند.
البته ناگفته نماند که شرکت فیسبوک به محض اینکه متوجه شد که اینستاگرام تبدیل به یک پلتفرم محبوب تبدیل شده اقدام به خریداری آن کرد و اگر دقت کنید متوجه میشوید که پیام رسان واتس آپ و اینستاگرام هر دو متعلق به شرکت فیسبوک هستند!!!
البته فیسبوک قابلیتهای بسیار زیادی دارد که میتوانید با استفاده از این قابلیتها بیشتر در معرض دید قرار بگیرید ولی نکته بسیار مهمی که من به آن اعتقاد دارم این است که اگر قصد دارید تا آینده را پیش بینی کنید باید از همین امروز در فیسبوک نیز شروع به فعالیت کنید زیرا که این بستر با وجود کمبود محتوا به زبان فارسی و پتانسیل بالا میتواند باعث شود تا در آینده شما را به یکی از اولینها تبدیل کند.
۵- بینگ (Bing) :
بینگ بعد از گوگل دومین موتور جستجویی است که در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. بینگ در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت مایکروسافت Microsoft برای رقابت با گوگل خلق شد و جایگزین موتور MSN شد. در ابتدای مسیر بینگ فقط ۸.۴ درصد از سهم جستجوی دنیای وب را در اختیار داشت و به سرعت با توسعه این موتور جستجو به سهم ۱۰ درصدی رسیدند و در ادمه موتور جستجوی یاهو Yahoo را به محصولات خود اضافه کردند.
تمام این اقدامات باعث شده تا مایکروسافت در آخرین آماری که منتشر کرده اذعان داشته که ۳۳ دصد از سهم جستجو در ایالات متحده آمریکا را بدست آورده است.
اخیرا موتور جستجو بینگ تغییرات بسیار زیادی در حوزه AdWords اعمال کرده است تا بتواند با گوگل رقابت کند و شما میتوانید با این امکانات گزارشات بیشتری درباره کلمه کلیدی در تبلیغات بینگ که به وبمستران اجازه میدهد آمار دقیقتری در اختیار داشته باشند. ولی نمیتوان انکار کرد که همچنان گوگل با اختلاف بهترین موتور جستجوی جهان است.
بیشتر کاربران بینگ در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا است و بقیه نقاط دنیا در سلطه گوگل است.
اگر الگوریتمهای بینگ و گوگل را با هم مقایسه کنیم متوجه میشویم که الگوریتمهای بینگ به پیچیدگی الگوریتمهای گوگل نیستند و نمیتوان این دو را با هم مقایسه کرد زیرا که ترافیک موجود در بینگ به مراتب بسیار کمتر از گوگل است و به همین دلیل قرار گرفتن دربین لینکهای اول بینگ سادهتر از گوگل است و از طرفی تبلیغات کلمه کلیدی در موتور بینگ هم سادهتر است و دلیل این اتفاق این است که متخصین کمتری بر روی این موتور جستجو فعالیت میکنند.
۶- بایدو (Baidu) :
بایدو در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و این موتور جستجو متعلق به شرکت چین است و توانسته در بین مردم چین جزو محبوب ترین و پر استفادهترین موتور جستجو در چین تبدیل شده است و گوگل فقط ۰.۶۱ درصد از سهم بازار جستجوی این کشور را در اختیار دارد و بینگ هم ۰.۳۷ درصد را در اختیار گرفته است.
چینیها هزینههای بسیار زیادی بر روی هوش مصنوعی و ساختار دادن دادهها انجام دادهاند که میتواند این موتور چینی را به یکی از رقبای سرسخت شرکت NVIDIA در حوزه هوش مصنوعی تبدیل کرده و از طرفی میتواند نوید یک آینده پر رقابت برای موتورهای جستجو را دهد. این موتور جستجو در خارج از کشور چین بازاری قابل ملاحظهای را در دست ندارد و به نظر میرسد اصلا در دستور کاری هم چنین موضوعی را مد نظر ندارند ولی روزانه ۳.۳ میلیارد جستجو در این موتور انجام میشود.
ولی خوب یکی از نقاط ضعف این موتور این است که فقط به بازار چین دسترسی دارد ولی فراموش نکنیم که این بازار بسیار بزرگ است و اقتصاد دنیا به این بازار وابسته است.
الگوریتمهای بایدو با وجود پیشرفتهای زیاد چینی ها همچنان از الگوریتمهای گوگل سادهتر است و باز هم این موضوع به این نکته اشاره دارد که گوگل واقعا بزرگترین مرکز ترافیک دنیای وب است و باید توجه بیشتری روی این موضوع داشته باشید تا بیشتر دیده شوید و تمام این نکات نشان از اهمیت سئو یا بهینه سازی موتور جستجو گوگل دارد که در قسمت اول دوره مقدماتی سئو SEJ به اهمیت سئو به صورت کامل پرداختیم.
۷- یاندکس (Yandex) :
یاندکس موتور جستجویی است که در سال ۱۹۹۰ توسط دو توسعه دهنده دنیای وب برای طبقهبندی ثبت اختراعات روسیه انجام شد شکل گرفت که زیر نظر شرکت Arkadia صورت گرفت.
اصطلاح یا اسم این موتور جستجو در سال ۱۹۹۳، مخفف جمله “Yet Another iNDEXer” که به معنای یک ایندکسر دیگر نامگذاری شد و در سال ۱۹۹۷ دامنه yandex.ru ثبت و شروع به فعالیت کرد.
در سال ۲۰۱۱ این موتور جستجو در بازار بورس جهانی نیویورک با قیمت ۱.۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شد و در آن زمان دومین موتور جستجوی جهان محسوب میشد و امروزه یاندکس بیش از نصف سهم جستجوهای درون کشور روسیه را در اختیار دارد.
با توجه به این که این موتور جستجو حداقل از گوگل کوچکتر است، الگوریتمهای آن نیز سادهتر از الگوریتمهای رقیب آمریکایی است و همین موضوع باعث میشود که بهینه سازی در این موتور بسیار سادهتر است، ولی خبر ناخوشایند برای افرادی که در روسیه سکونت ندارند و علاقه دارند در این موتور جایگاهی داشته باشند وجود دارد و آن هم اینست که موقعیت جغرافیایی برای بهینه سازی در این غول بزرگ جستجو وجود دارد و این فاکتور کار را بسیار پیچیده میکند.
این نشاندهنده این است که افرادی که در این کشور مقیم هستند شانس بیشتری نسبت به افرادی که در خارج از این کشور هستند برای بدست آوردن رتبههای برتر دارند.
نتیجهگیری :
در این مقاله که قسمت دوم از دوره مقدماتی سئو سایت SEJ است سعی کردیم تا ۷ غول بزرگ دنیای جستجو را به شما معرفی کنیم و بعد از اینکه اهمیت سئو را به شما نشان دادیم تصمیم بگیرید که روی کدام پلتفرمها باید بیشتر تمرکز کنید تا بتوانید نتیجه بهتری بگیرید. حال دیگر تصمیم با شماست تا اولویتهای خود را شناسایی و انتخاب کنید که باید این تصمیم گیری بر اساس شناسایی مخاطبان کسب و کار صورت گیرد که بیشتر در کدام بستر حضور فعال دارند تا شما بتوانید با سرمایهگذاری، ترافیک هدفمند را به سمت خود هدایت کنید.
در مقاله بعدی قرار است شما را به دروازه دنیای شگفت انگیز سئو ببریم و در مرحله اول به شما نشان دهیم که چگونه کاربران در این موتورهای جستجو که معرفی کردیم جستجو میکنند یعنی برای اینکه فرآیند سئو را شروع کنید در ابتدا ابتدا نیاز دارید بدانید که کاربران برای رفع نیازهای خود در موتورهای جستجو چگونه جستجو میکنند یا به زبان سادهتر قرار است شما را با قصد کاربر که یکی از کلیدیترین اصول دنیای سئو است آشنا کنیم پس با ما در قسمت سوم دوره مقدماتی سئو SEJ همراه باشید.
امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر علاقهمندان به اشتراک بگذارید.
منابع : آکادمی راه دی ام | آموزش مقدماتی سئو سایت Searchenginejournal
۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
خیلی عالی بود. ممنون
سلام آقای منفرد سپاس از لطف و حسن توجه شما
رضایت شما از اکادمی راه دی ام بسیار مسرت بخش و امیدوار کننده است و ما رو در آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام مصمم تر میکنه تا مقالات بروزتر و عالی تری را برای انتشار اماده کنیم.
با آرزوی موفقیت برای شما